Mis on valk?

Trki E-mail

Võta ära vesi ja allesjäänud kehakaalust 75% on valk.

Selle keemilise ühendi suguvõsa leidub kehast igalt poolt. Seda on lihastes, luus, nahas, juustes ja praktiliselt igas keha koes. Valgud ehitavad ensüüme, mis annavad jõudu paljudele keemilistele reaktsioonidele ja hemoglobiini, mis kannab hapnikku veres. Vähemalt 10 000 erinevat valku teevad sind selleks, kes sa oled ja hoiavad sind sellena.

Viimasel ajal on valgule rohkem tähelepanu pööratud. Ennist oli valk nagu vaikne laps keset märatsejate klassiruumi - see jäi tihti rasva, süsivesikute ja vitamiinide varju. Selline olukord on muutunud. Plahvatuslikult on kasvanud huvi valkude vastu.

Üllatuslikult vähe ollakse teadlik seosest valkude ja tervise vahel. Me teame, et täiskasvanu vajab minimaalselt 0,8 grammi valku päevas iga oma kilogrammi kohta kehas, et ära hoida aeglast kudede lagunemist. See on vaid 8 grammi valku iga 10 kilogrammi kohta kehas.

Miljonid inimesed üle maailma ei saa piisavalt valku. Toiduvalgu alatoitlus viib seisundini (eriti lapsed), mida kutsutakse kwashiorkor. Valguvaegus võib põhjustada kasvu kinnijäämist, lihasmassi vähenemist, immunsus-, südame- ja hingamissüsteemi nõrgenemist ja surma.

Paljudes arenenud riikides on päeva miinimumkoguse kättesaamine lihtne. Teraviljapuder või helbed koos piimaga hommikusöögiks, maapähklivõi ja marmelaadi võileib lõunaks ja tükike kala koos ubadega  õhtusöögiks lisab umbes 70 grammi valku, mis on piisavalt keskmisele täiskasvanule.

Kas on võimalik saada liiga palju valku? Arvestades seda, et valgud eraldavad seedides happeid, mis keha tavaliselt neutraliseerib kaltsiumiga või teiste puhverdavate ainetega veres. Süües palju valku, nõuab see palju kaltsiumi, ning võib juhtuda, et kaltsiumi võetakse ka luust. Kui järgida kõrge valgu dieeti mõned nädalad, siis arvatavasti ei ole suurt mõju luu tugevusele. Aga tehes seda pikka aega, võib see luud nõrgestada.

 

Kõik valgud pole sarnased

 Mõningates valkudes, mida süüakse, on olemas kõik vajalikud aminohapped, et ehitada uusi valke. Selliseid valke kutsutakse täiuslikeks valkudeks. Loomsed valguallikad on peamiselt täiuslikud. Teistest valguallikatest saadud valkudest on puudu üks või mitu aminohapet, mida keha ei ole võimeline tegema. Neid kutsutakse mittetäiuslikeks valkudeks, mida saab tavaliselt puuviljadest, köögiviljadest, teratoodetest ja pähklitest.

Eriti ettevaatlikud peaksid olema taimetoitlased. Et saada kõiki aminohappeid, mida on vaja uute valkude tegemiseks, ja hoida kehasüsteem vormis, peaksid inimesed, kes ei söö liha, kala, mune ega piimatooteid, sööma mitmekesiselt valku sisaldavaid tooteid iga päev.

Tekst tõlgitud lehelt  http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/




  Lisa kommentaar

Ainult registreerunud kasutajad saavad kommenteerida.
Palun logi sisse vi registreeru.

 
< Eelmine