Mis on Süsivesikud?

Trüki E-mail
Süsivesikuid leidub väga paljudes toitudes – leivas, hernestes, piimas, popcornis, kartulis, küpsistes, spagettides, karastusjookides, maisis, kirsikoogis ning väga paljudes veel. Süsivesikutel on ka erinevad vormid, kõige tavalisemad ja külluslikumad vormid on suhkrud, kiud ja tärklised.


Peamine süsivesikute ehituslik osa on suhkrumolekul – lihtne ühend süsinikust, vesinikust ja hapnikust. Tärklised ja kiud on põhiliselt teatud järjekorras üksteise külge kinnitunud suhkru molekulid. Mõned koosnevad sadadest suhkrutest. Osad sellised järjekorrad on sirged, osad jällegi hargnevad metsikult.

 

Süsivesikud paigutati kunagi kahte peamisse kategooriasse. Lihtsad süsivesikud koosnesid suhkrutest nagu puuviljasuhkur (fruktoos), vilja- ja viinamarjasuhkur (dekstroos ja glükoos) ja lauasuhkur (sahharoos). Keerukad süsivesikud koosnesid kõigest milles olid kolm või enam suhkruid omavahel seotud. Arvati, et keerukaid süsivesikuid on kõige tervislikum süüa. Aga tuleb välja, et asi on veel keerulisem.

 

Seedimissüsteem käitub kõigi süsivesikutega üht moodi – see proovib neid lõhkuda üksikuteks suhkrumolekulideks, kuni nad on piisavalt väikesed, et mahtuda vereringesse. Seedeelundid muudavad suurema osa seedivatest süsivesikutest glükoosiks (tuntud ka kui veresuhkur), sest rakud on ehitatud nii, et nad kasutavad seda kui universaalset energia allikat.

 

Erandiks on kiud. Need on kokku pandud sellisel viisil, et neid ei saa lagundada suhkrumolekulideks, seega nad pääsevad seedimata kehast läbi. Kiud on kahes variandis: lahustuvad kiud, mis lahustuvad vees ning mittelahustuvad kiud, mis ei lahustu. Ehhki mõlemat tüüpi kiud ei toida keha, edendavad nad tervist mitmetel viisidel. Lahustuv kiud seob end sisikonnas ülejääkidest rasvainetega ja transpordib neid kehast välja, seega vähendades madala tihedusega lipoproteiini (halb kolesterool) taset. See aitab ka reguleerida keha suhkrukasutust, hoides nälga ja veresuhkrut tasakaalus. Mittelahutuvad kiud aitavad söögil läbida seedimiskulgla, edendades korrapärasust ja aidades vältida kõhukinnisust.

 

Süsivesikud ja glükeemiline indeks

 

Süsivesikute jaotamine lihtsateks ja keerulisteks on loogiline keemilisel tasemel. Aga sellest pole abi, kui tuleb seletada, mis juhtub kehas erinevate süsivesikutega. Näiteks tärklis, mis on saias ja friikartulites on selgelt keeruline süsivesik. Ehhki keha muudab selle tärklise veresuhkruks peaaegu sama kiiresti, kui ta toodab glükoosi. Fruktoos (puuviljasuhkur) on lihtne süsivesik, aga selle efekt veresuhkrule on minimaalne.

 

Uus süsteem, kutsutakse Glükeemiliseks indeksiks, jagab süsivesikud selle järgi, kui kiiresti nad liiguvad veresuhkusse võrreldes puhta glükoosiga. Toidud kõrge glükeemilise indeksiga, nagu sai, põhjustavad kiire veresuhkru tõusu. Toidud madala glükeemilise indeksiga, nagu oad, tõstavad veresuhkrutaset aeglaselt ja vähem sest organism seedib neid kauem. Toidud, millel on glükeemiline indeks 70 või rohkem, loetakse kõrgeks ning 55 või vähem, loetakse madalaks.

 

Tekst tõlgitud lehelt http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/




  Lisa kommentaar

Ainult registreerunud kasutajad saavad kommenteerida.
Palun logi sisse või registreeru.

 
< Eelmine   Järgmine >