Kiudained

Trki E-mail

 

Teame, et Kiudained on  tervisele vajalikud aga siiski tekib nende kohta palju küsimusi. Mis asjad on kiudained? Mis on nende parim allikas? Kuidas on need tervisele head? Järgnevalt üritame vastata nendele küsimustele.

Image

Põhimõtteliselt on kiudained süsivesikud, mida ei saa seedida. Kiud on olemas kõigis taimsetes söökides, mida me sööme – puuviljades, köögiviljades, teratoodetes ja kaunviljades. Siiski, kõik kiud ei ole samasugused ning nende liigitamiseks on mitmeid viise. Üks nendest – liigitatakse allika või päritolu poolest. Näiteks kiud teratoodetest liigitatakse teraviljakiudeks. Teine viis – selle järgi, kui hästi need lahustuvad vees.

 

Üldine soovitus oleks, et täiskasvanud tarbiksid 21-38 grammi kiudaineid päevas, olenevalt vanusest ja soost. Meditsiiniinstituut soovitab süüa 14 grammi kiudaineid iga 1000 kalori kohta toidus päevas. See tähendab, et inimene, kes saab päevas 2500 kalorit iga päev, peaks sööma vähemalt 35 grammi kiudaineid päevas, samas kui inimene kes saab 1700 kalorit – peaks sööma umbes 24 grammi kiudaineid.

Tabelis on näidatud umbkaudsed suurused. Sportlased peaksid rohkem kiudaineid sööma, kui tabalis näidatud.

 

Vanus (aastad)

Soovitatav kiudainete päevane kogus

Lapsed

1-3

19

 

4-8

25

Poisid ja mehed

9-13

31

 

14-50

38

 

51+

30

Tüdrukud ja naised

9-18

26

 

19-50

25

 

51+

21

  

Efektid tervisele

 

Juba pikka aega on teadustatud, et kiudained vähendavad riski haigestuda südamehaigustesse, diabeeti, seedekulgla haigustesse ja kõhukinnisusse. Hoolimata sellest, mis inimesed arvavad, on siiski kiudainetel imepisike, kui üldse mingit head efekti käärsoole vähile.

 

Kiud ja käärsoolevähk

 

Aastaid on ameeriklastele öeldud, et nad tarbiksid palju kiudaineid, et vähendada riski käärsoolevähile – seda väideti suhteliselt väikese uuringu tulemusena. Suurem ja paremini läbiviidud uuring aga ei näidanud seost kiudainete ja käärsoolevähi vahel. Aga nüüd sellepärast, et kiudained ei vähenda riski käärsoolevähile, ei tasu neid vähem süüa, sest nagu enne mainitud – on nad tervisele head.

 

Kiud ja südamehaigused

 

Ameerika ühendriikides on südamereuma üks peamisi surma põhjustajaid nii naiste kui ka meeste seas. Seda haigust iseloomustab kolesterooli lupjumine pärgarterites – arterid, mis toidavad südant. Lupjumisest tekitatud seinad muutuvad tugevaks ja ava jääb kitsamaks, seda kutsutakse veresoonete lupjumiseks. Täielik pärgarteri blokeering viib südamerabanduseni.

 

Kiudainete rohke tarbimine aitab vähendada riski südamehaigustele. Seda on näidanud mitmed uuringud, mis jälgisid inimesi mitu aastat. Üks Harvardi uuring näitas, et rohke kiudainete söömine vähendas riski kuni 40% südamereumadele. Teraviljakiud olevat kõige soodsamad seda riski vähendama.

 

Tekst tõlgitud lehelt http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/

 




  Lisa kommentaar

Ainult registreerunud kasutajad saavad kommenteerida.
Palun logi sisse vi registreeru.

 
< Eelmine   Jrgmine >