Puuviljad ja köögiviljad

Trüki E-mail

 

„Söö puu- ja köögivilju“ on proovitud ja soovitatud tervislik dieet. Sellel on head tulemused. Süües palju puu- ja köögivilju aitab see sul ära hoida südamehaigusi, kontrollib vererõhku ja kolesterooli, ennetab mõningaid kasvajaid, hoiab ära valusaid kõhugaase, hoiavad head nägemist.

Image

Mis tähendab palju? Rohkem kui suurem osa ameeriklastest sööb. Kui sa ei ole harjunud lugema köögiviljade kogust või kartuleid  - mis tegelikult on rohkem tärklis kui köögivili – siis keskmine ameeriklane saab kokku kolm portsjonit puu- ja köögivilju päevas. Tegelikkuses peaks sööma 5 kuni 13 portsjonit puu- ja köögivilju päevas, olenevalt inimese kalorite söömisest. Inimesele, kes vajab 2000 kalorit päevas et hoida kaalu ja tervist, peaks sööma umbes 9 portsjonit, see on umbes 4 ja pool tassi päevas.

 

Juba varakult hakati puu- ja köögivilju nimetama vähi vastaseks toiduks. Fakt on, et üldlevinud sõnumit „5 tükki päevas“ (nüüd hakkab see arv muutuma 5 kuni 9 päevas) on nähtud reklaamides, ajakirjades, koolides ja heaks kiidetud ka vähiinstituudi poolt. Viimased uuringud näitavad et kõige rohkem maksab kätte süda, kui ei sööda piisavalt puu- ja köögivilju.

 

Puu- ja köögiviljad ning veresoonkonna- ja südamehaigused

 

On olemas üks väga mõjuv tõestus, et rohkelt puu- ja köögivilju sisaldav söök võib vähendada südamehaiguste riski.

 

Suurim ja kauakestvaim uuring – kus osales peaaegu 110 000 meest ja naist, kelle toitumist ja dieeti jälgiti 14 aastat. Mida kõrgem oli päeva keskmine puu- ja köögiviljade maht, seda väiksem oli võimalus haigestuda veresoonkonna- ja südamehaigustesse. Võrreldes nendega kelle toidus oli kõige vähem puu- ja köögivilju (vähem kui 1.5 portsjonit) ja neid, kelle toit sisaldas keskmiselt 8 või rohkem portsjonit päevas, siis viimastel esines 30% vähem südamerabandusi- või tõrkeid.

 

Puu- ja köögiviljad, vererõhk ja kolesterool

 

Kõrge vererõhk on esimene riskifaktor südamehaigustele. Sellises olukorras on väga tähtis seda kontrollida. Dieet võib olla väga effektiivne vahend vererõhu alandamiseks. Üks kõige veenev seos dieedi ja vererõhu vahel leiti (DASH) uuringus. See uuring tõestas, et rohke puu- ja köögivilja, madala rasvasusega piimatoodete ja vähendatud küllastatud rasva dieet mõjutab kõrge vererõhuga inimesi. Need, kes seda dieeti järgisid, nendel langes ülemine number umbes 11 mm Hg ja alumine 6 mm Hg.

 

Süües rohkem puu- ja köögivilju aitab ka alandada kolesterooli. Jälgiti umbes 4500 inimest ning avastati, et nendel, kes sõid iga päev rohkem kui 4 portsjonit päevas, esines väiksem halva kolesteroolitase kui nendel, kes sõid vähem portsjoneid. Kuidas puu- ja köögiviljad alandavad kolesteroolitaset – on ikka veel müsteerium. On võimalik, et süües rohkem puu- ja köögivilju, siis me sööme vähem liha- ja piimatooteid, ja sellega juba saame vähem kolesterooli tekitavaid küllastatud rasvu. Lahustuvad kiud puu- ja köögiviljades võivad ka blokeerida kolesteroolil imendumast toidust meie kehasse.

 Image

Puuviljad, köögiviljad ja nägemine

 

Süües palju puu- ja köögivilju on ka meie silmad heas vormis. Sa oled võibolla õppinud, et vitamiin A porgandites soodustab nägemist pimedas. Teised puu- ja köögiviljad aitavad ära hoida tavalisi vananemisega seotud silmahaigusi.

 

Päikesevalgus, sigaretisuits, õhusaastatus, nakkushaigused ja metabolism tekitab vabasid radikaale, mis mõjuvad silmadele halvasti ja põhjustavad haigusi. Tumerohelise lehega köögiviljad sisaldavad kaht pigmenti, mis mõjuvad silmale. Need kaks teevad kahjutuks vabad radikaalid enne, kui nad jõuavad silmale halba teha.

 

Tekst tõlgitud lehelt http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/

 




  Lisa kommentaar

Ainult registreerunud kasutajad saavad kommenteerida.
Palun logi sisse või registreeru.

 
< Eelmine   Järgmine >