GI dieet

Trki E-mail

 

Mis on GI-dieet?

Toidu glükeemilise indeksi (GI) jälgimise põhitõed pööravad paljude inimeste jaoks arusaamad tervislikust toitumisest pea peale. Peekon, šokolaad ja sealiha, mis on GI-dieedis tavalised toiduained, jäävad teistes dieetides punase joone taha. Seevastu kartul ja kaalikas, mis on teistes dieetides aukohal, on GI-dieedis mittesoovitatavad.

GI iseloomustab toiduainete süsivesikutesisaldust ja nende mõju organismile. GI näitab, kui tugevasti teatud toiduaine vere suhkrutaset tõstab. GI-dieedi ehk toidu glükeemilise indeksi jälgimisega püüeldakse seedimise ja keha kui terviku tasakaalu poole – et kaal ei tõuseks, meeleolu ei kõiguks ja vere suhkrutase oleks stabiilne. Pikemas perspektiivis on dieedi eesmärk ennetada raskeid haigusi, mida inimene vale elustiiliga ise põhjustab.

Kuidas GI-dieet toimib?


Lihtsustatult öeldes arvestab GI-dieet seda, kuidas toiduained kehas käituvad. Toidud jaotatakse kolme GI-rühma: suure, keskmise ja väikese GIga toidud. Toidu glükeemiline indeks näitab, kui kiiresti toit kehas energiaks ära kasutatakse. Suure glükeemilise indeksiga toidud kasutatakse kiiresti ära. Väikse GIga toidud imenduvad aeglaselt ja jätavad pikemaks ajaks täiskõhutunde. Dieet soovitab süüa võimalikult väikese GIga toite. Väikese GIga toidud tõhustavad rasvapõletust ka toidukordade vahepeal.

Suure GIga toitude ehk halbade süsivesikute mõjul paiskub verre palju insuliini, mis teeb meid hirmnäljaseks ja aitab rasva rasvarakkudesse koguda.

Miks suure GIga toidud on halvad?


Toidus sisalduvad süsivesikud töötatakse ümber glükoosiks, mida keha kasutab energiana füüsilise ja ka vaimse pingutuse korral või talletab lihastesse ja rasvkoesse varuks. Kui glükoos jõuab verre, siis vallandub ka insuliin, mis transpordib glükoosi õigesse kohta. Suure GIga toiduga läheb verre liiga palju glükoosi ja sellega võrdselt ka insuliini. Et suur hulk glükoosi organismile kahju ei teeks, transpordib insuliin glükoosi kiirelt turvalistesse rasvarakkudesse. Seetõttu nimetatakse suure GIga toite ka kiireteks süsivesikuteks. Kui seda juhtub sageli, siis läheb inimene paksuks. Palju tõsisem tagajärg on aga see, et kui vere insuliinisisaldus on sageli suur, siis rakud, mis tavaliselt reageerivad insuliinile ja võtavad vastu insuliini toodud glükoosi, ei reageeri enam insuliinile ja glükoos jääb vereringesse. See kahjustab rakke, põhjustab enneaegset vananemist ja ummistab artereid. Kui see kestab aastaid, võib lõpuks tekkida teise tüübi diabeet. 

Miks on GI-dieet hea?


Kuigi GI-dieet soovitab süüa väikese või keskmise GIga toite, siis ühtegi toiduainut GI-dieedis vältima ei pea. Kui otsustad süüa suure GIga toitu, siis soovitatakse seda süüa koos kaht sorti väikese GIga toiduga, mida on sama palju, kui suure GIga toitu või veel parem, kui seda on rohkem.

GI-dieediga ei kaasne ebameeldivaid kõrvalnähte, mis käivad sageli kaasas teiste dieetidega, ei ole näiteks ebameeldivat hingeõhku, seedeprobleeme ega organite häireid.

Šokolaadi paradoks

Suure kakaosisaldusega tume šokolaad on GI-põhimõtete järgi väikese GIga toiduaine, sest keha töötab selle glükoosiks aeglaselt. Peale selle sisaldab šokolaad ka palju antioksüdante. Seega on väike kogus šokolaadi lubatud. Keskmise GIga toiduks muutub šokolaad siis, kui see sisaldab karamelli ja muid suhkrul baseeruvaid lisandeid.

 GI-dieet soovitab süüa võimalikult väikese glükeemilise indeksiga toite.

Lubatud

GI-dieet soovitab süüa palju puu- ja juurvilju, salateid, kaunvilju ja täisteratooteid. Soovitatavad on ka pähklid, liha, kala, muna ja piimatooted, oliivi-, rapsi- ja sojaõli.

Lubatud harva

Vähesel määral võib süüa ka valget riisi, kartuleid, banaane ja n-ö tavalist leiba. Suure GIga toiduained, nagu sai, õlu, koogikesed, piimašokolaad (tume šokolaad on väikese GIga) pole lausa keelatud, aga neid võib süüa ning juua harva ja vähe. Omavahel ei maksa kombineerida suure GIga toiduaineid ega tarvitada neid ka sageli üksinda söögiks. Korraga ei tohi süüa rasvast koos suure GIga toiduainetega.

Tervis Pluss




  Lisa kommentaar

Ainult registreerunud kasutajad saavad kommenteerida.
Palun logi sisse vi registreeru.

 
< Eelmine   Jrgmine >