Sool

Trki E-mail
Keedusoola tarvitame igapäevasel toidutegemisel, samuti sisaldavad seda poest ostetud valmistooted nagu leib-sai, margariin, vorstid, singid, juustud jne. Soolatopsist raputame toidule tihti veel soola juurde. Kui palju me päevas üldse soola tarvitame? 10 või 20 grammi? On seda vähe või palju?

 

Inimese organism vajab ööpäevas umbes 1-2 g keedusoola ja see kogus sisaldub looduslikul kujul juba toiduainetes. See sool, mis toidule lisatakse, on tegelikult kõik liigne. Liigse soola kahjulikkus on selles, et see tõstab seni teadmata põhjustel vererõhku ja loob nõnda soodsa pinna südamehaiguste tekkimiseks. Suur koormus langeb ka neerudele, mis peavad liigse soola organismist väljutama. Diabeediga kaasneb tihti kõrgvererõhutõbi ja neerukahjustus, seepärast peaks diabeetik eriti jälgima tarvitatava toidu soolasisaldust.

Keedusool on oma koostiselt naatriumkloriid. Naatrium on inimesele eluliselt vajalik, aga selle liigsus on tervisele ohtlik. Tasakaalustajateks on kaalium ja magneesium, mida kõige enam leidub taimedes. Kui inimene sööb rohkesti taimetoitu, langeb vererõhk ka siis, kui soola tarvitatakse endisel määral. Kui vähendatakse soola hulka, on tulemused seda paremad. Puu-ja juurviljade söömine on diabeetikule kasulik veel seepärast, et nad sisaldavad rohkesti kiudaineid, mis omakorda normaliseerivad veresuhkrut. Kaaliumi ja magneesiumi on tavaliselt üsna rohkesti mineraalvees. Seevastu teede rohke soolamise tõttu võib isegi joogiks kasutatavasse põhjavette olla sattunud keedusoola.
Image
Paljudele tundub, et soolane toit on maitsvam. Siiski sõltub see väga palju toitumistavadest ja harjumustest. Laste toidule pole mõtet soola lisadagi, sest nad oskavad mõnu tunda ka toidu loomulikust maitsest. Koduses toituvalmistamises tuleks eeskujuks võtta prantsuse köök, kus maitsetaimedega ja vürtsidega maitsestatud toidule soola lisamine on iga sööja enda ülesanne. Pealegi tuleb soola maitse toidu peale raputatuna paremini esile. Peab teadma, et rohke soola tarvitamisel suureneb sülje soolasisaldus ja nõnda tuleb soola maitse tundmiseks tarvitada üha soolasemaid toite. Aga kui mõnda aega tarvitada vähesoolaseid toite, hakkate varsti tundma ka teisi maitseid ja õpite neid hindama.

Uuringute põhjal võib öelda, et soola tunduv vähendamine toidus hoiaks ära
pooled südameinfarktid ja ajuhalvatused. Diabeetikute puhul oleks tulemus veelgi suurem.

Tööstuses toodetud toiduainete soolasisaldust ei saa tarbija muuta, pealegi on sool tähtis konservandina. Koduköögis tasub aga tõsiselt aru pidada, kas ikka panna potti soola või mitte.


Lühendatud Soome ajakirjast "DIABETES"

 

 

 Kuidas vähendada soolasisaldust päevases toidus.

• Loe toote pakendilt soolasisaldust. Eelista tooteid, milles on vähem soola. Või, margariin, või- ja taimeõli segud – kuni 0,1%; juust ja leib – kuni 0,7%; vorst jm lihatooted – kuni 1,2%.

• Viilust (30 g) soolasest (kuni 1,3% soola) rukkileivast või saiast saab 0,4 g soola. Viis viilu annavad 2 g soola ehk 40% päevasest soolanormist.

• Vorstid on suure soolasisaldusega siis, kui neis on soola üle 1,8%. Nt neljast viinerist (140 g) saab u 2,5 g soola.

• Vähesoolased juustud (kuni 0,7%) on tavaliselt ka väherasvased. Rohkem on saada juustu, mille soolasisaldus on üle 1,4%. Kahest viilust soolasest juustust (25 g) saab 0,4 g soola.

• Kalast võiks eelistada värsket. Suitsu- ja soolakala ning konservid sisaldavad rohkesti soola.

• Soolased kartulikrõpsud ja soolapähklid võiks toidusedelist välja jätta.

• Enamik toite maitseb hästi ka vähese soola või oskuslikult soolata valmistamisel. Maitset saab anda ürtide, soolata maitseainete ja tugevamaitseliste köögiviljadega, nt tomati, paprika, sibula, küüslaugu, selleri, pastinaagiga. Hea maitsestaja on sidrunimahl, soolata sidrunipipar, veiniäädikas.

• Ära lisa pasta ja riisi keeduvette soola. Samuti võib kokaraamatu retseptis antud soolakogust ligi poole võrra vähendada.

• Kasuta tavalise keedusoola asemel mineraalsoola – nt südamesõbralikku pansoola, milles on vähem naatriumi. Jodeeritud soola eeliseks on jood, mille puudus ohustab kilpnääret – naatriumkloriidi hulka pole selles tavaliselt vähendatud.

• Eelista konserveerimisele sügavkülmutamist.

• Tea, et naatriumi ülemäärane kogus toidus on ohtlikum siis, kui sellega kaasneb vähene kaaliumihulk toidus. Heaks kaaliumiallikaks on puu- ja juurviljad.




  Lisa kommentaar

Ainult registreerunud kasutajad saavad kommenteerida.
Palun logi sisse vi registreeru.

 
< Eelmine   Jrgmine >