Vitamiinid

Trki E-mail

B-rühma vitamiinid

VitamiinMilleks on hea?Kust saab?Defitsiit
B1 (tiamiin)Vajalik valkude, rasvade ja süsivesikute ainevahetuses, närvirakkude normaalseks talitluseks. Edendab ajutegevust. Parandab seedimist.Pärm, kaerahelbed, linnuliha, täisteratooted, nisuidud, seemned, piim, muna, oad, suvikõrvits, seened, paprika, maks.Nõrkus, isutus, ärrituvus, meeleoluhäired. Koordinatsiooni ja mäluhäired, tursed, lihasvalud.
B2 (riboflaviin)Rakuhingamine, normaalne kasv, mõjub hästi nahale, juustele, küüntele, nägemisele.Piim ja piimasaadused, maks, kala, muna, spinat, täisteravili, oad, herned, kapsas, tomat, kartul.Nõrkus, depressioon, huulte ja suunurkade lõhenemine, kasvu pidurdamine, silmade valgustundlikkus.
B3 (niatsiin, nikotiinhape)Närvisüsteemi ja aju funktsioneerimine, oluline suguhormoonide, insuliini sünteesil. Aitab tasakaalustada veresuhkrut.Maks, muna, kana, piimatooted, seened, merekalad, täisteravili, spargel, pärm, avokaado, tomat, kartul, idud.Lihasnõrkus, väsimus, isutus, oksendamine, depressioon, igemete ja nahakahjustused, dermatiit, pellagra.
B4Reguleerib kolesterooli taset.Muna, kanamaks, kapsas, oad, herned, piim. 
B5 e. PP (pantoteen hape)Vajalik juustele, nahale, lihastele, närvikoe normaalseks arenguks.Pärm, maks, kalasaadused, kaunviljad, täisteravili, nisukroov, brokoli, seened, tomat.Naha ja juuste kahjustumine, nõrkus, mälu nõrgenemine.
B6 (püridoksiin)Vajalik valkude, rasvade ja süsivesikute ainevahetuses. Tugevdab immuunsüsteemi. Terved punalibled, igemed, veresooned.Maks, munakollane, pähklid, kala, kanaliha, porgand, täisteratoidud, kaunviljad, sibul, banaan, seemned, paprika, kartul.Väsimus, isutus, ärrituvus, depressioon, veresuhkru langus, unetus, masendus, kaalukaotus.
B8 (inosiit)Kolesterooli ainevahetus, vajalik luukoe normaalseks arenguks.Neerud, kartul, mais, pärm, idud, oad, pähklid, kaer, nisu, rukis, viinamarjad.Ekseem, juuste väljalangevus ja hallinemine, silmahaigused, kolesterooli tõus.
B10;B11 (foolhape, folatsiin)Vajalik loote arenguks, punavereliblede ja soolhappe tekkeks. Hea mälule, limaskestadele, seedimisele, kasvule.Maks, oad, rohelised taimeosad, pärm, muna, õun, pähklid, brokoli, nisuidud.Aneemia, seede- ja närvisüsteemi häired, nahahaigused, ärrituvus, kasvupeetus, suunurkade haavandid, keelepõletik.
B12 (tsüaano- kobalamiin)Punaliblede tootmine, kasv. Kasulik närvidele.Veretooted, maks, pärm, kala, seened, juust, piim, muna, neerud, tailiha.Närvipõletik, mälulüngad, nõrkus, aneemia, seljaaju degeneratsioon, pragunenud huuled ja kuiv keel, kaalukadu.

Vitamiinid

VitamiinMilleks on hea?Kust saab?Defitsiit
A (retinool)Kasulik nägemisele, nahale, luudele, hammastele. Tugevdab immuunsüsteemi.Kala- ja loomamaks, või, piim ja piimasaadused, juust, munad, porgand, paprika, Kanapimedus, silmade kuivus, pimedaks jäämine, naha kuivus ja vananenud välimus, nohu.
D (kaltsiferool)Luude ja hammaste kasv, vere hüübimine, kaltsiumi ja fosfori ainevahetus.Kalarasv, munakollane, või, pärm, täispiim, maks.Igemete kahvatus, liigeste valulikkus, sinikad, aneemia, luude hõrenemine, rahiit.
E (tokoferool)Antioksüdant. Tugevdab immuunsüsteemi, vähendab kasvajate riski, hea nahale. Pärsib veresoonte lupjumist.Porgand, taimsed õlid, seemned, idud, herned, pähklid, neerud, maks, lõhe, linnaseleib, salat.Biomembraanide kahjustused, viljastumise ja vereloomehäired, maksa ja neerude kahjustused.
KKontrollib vere hüübimist.Kala, kapsas, lillkapsas, brokoli, spinat, herned, oad, kartul, spargel, tomat, lehtsalat. 
CTugevdab immuunsüsteemi ja võitleb nakkuste vastu. Soodustab paranemist. Antiosüdant, kaitseb vähi ja südamehaiguste vastu. Tagab naha, igemete, hammaste, luude ja liigeste normaalse talitluse.Astelpajumarjad, mustad sõstrad, kibuvitsamarjad, tikrid, maasikad, apelsin, kiivi, papaia, paprika, kapsas, sidrun, brokoli, lillkapsas, petersell. 
QAntioksüdant. Aitab vähendada veresoonte lupjumist. Vähendab kortsude teket, silendab nahka. Kaitseb südame- veresoonkonda. Tugevdab immuunsüsteemi.Makrell, sardiin, muna, kana- ja sealiha, täisteravilja tooted, pähklid, spinat. 
  

  Kasutatud kirjandus:

1. Kätrin Karu „Ole vormis õige toiduga“, Tallinn 2007

2. Angeelika Kang „Süües terveks ja kauniks!“, Ajakirjade kirjastus 2005

 




  Lisa kommentaar

Ainult registreerunud kasutajad saavad kommenteerida.
Palun logi sisse vi registreeru.

 
< Eelmine   Jrgmine >