Mineraalained

Trki E-mail

Mineraalained

 

MineraalaineMilleks on hea?Kust saab?Defitsiit
KaltsiumVajalik luudele ja hammastele. Piim ja piimatooted, mooniseemned, juust, köömned, sprotikonserv, mandlid, till, halvaa.Luukoe hõrenemine, luumurrud.
MagneesiumVajalik närvitalitluseks ja südamelihase normaalseks tööks.Värsked rohelised köögiviljad, piim, kõrvitsaseemned, nisukliid, kakaopulber, seemned, pähklid.Häired lihastöös e. krambid.
RaudVajalik hapnikku transportiva hemoglobiini ja hapnikku lihaskoes salvestava müoglobiini tootmiseksHalvaa, nisukliid, verikäkk, verivorst, kakaopulber, maks, läätsed, mooniseemned, hematogeen, kamajahu, tatar, rosinad, tomat, punane vein.Vastupidevuse halvenemine, töövõime langus, väsimus, jume kahvatumises, aneemia. Suureneb piimhappe tootmine.
TsinkImmuunsüsteemi ja naha epidermilise normaalseks arenguks. Organismi arenguks, kasvuks ja paljunemiseks. Luude normaalseks kasvuks, küüntele, juustele.Nisuidud, nisukliid, seamaks, päevalilleseemned, veisemaks, pärm, pähklivõi, juust, näkileib, mandlid, sealiha, lambaliha, kalkuniliha, muna, sibul.Immuunsüsteemi nõrgenemine, jõuetus.
SeleenVajalik ensüümide, valkude, hormoonide sünteesiks.Pärm, kala, krevetid, krabid, tailiha, piimatooted, sibul, teravili. Keetmine ja küpsetamine elimineerib. 
KroomVajalik ensüümide sünteesiks.Munakollane, õllepärm, maks, tailiha, täisteraviljatooted, seened. 
MangaanEnsüümide, hormoonide, rasvhapete sünteesiks. Antioksüdant.Munakollane, täisteraviljad, pähklid, seemned, rohelised köögiviljad. 
KaaliumRakkude normaalseks talitluseks. Mõjutab südamelihase töödRosinad, virsikud, kuivatatud ploomid, aprikoosid, pähklid, kala, petersell, banaan, seller, kartul, tatar, kõrvits.Kaaliumivaegus kahjustab südamelihaseid. Vererõhu langus.
NaatriumOsaleb närviimpulsside ülekandes, organismi veebilansi reguleerimisel. Mõjutab südmetegevust ja vereringet.Soolast moodustab naatrium koguni 40%.Liigne naatrium koormab neere, häirib ioonset tasakaalu, võivad tekkida tursed.
JoodAbistav element kilpnäärme funktsioneerimisel.Mereannid, meretaimed, jodeeritud sool, pruunvetikas.Vaegus lõpeb hüpotüreoidismiga (alatalitlus), unisus, kilpnäärme suurenemine, külmatunne.
KroomTeeb koostööd insuliiniga glükoosi ainevahetuses. Stimuleerib kõhunäärme beetarakke tootma rohkem insuliini.Õllepärm, brokkoli, sink, kalkuniliha, viinamarjamahl, koorikloomad. 
Vask

Osaleb organismis leiduva raua muutmisel hemoglobiiniks. Aitab hoida luud, veresooned ja närvid terved ning immuunsussüsteemi normaalselt funktsioneerivana.

Koorikloomad, nisuterad, oad, pähklid, igasugused seemned, ploomid, vasika- ja veisemaks.

 
Flour

Oluline hammaste ja luude moodustumisel. Tähtis hambaaukude ennetamisel.

Mereannid, elatiin, joogivesi.

 

  

Kasutatud kirjandus:

1. Kätrin Karu „Ole vormis õige toiduga“, Tallinn 2007

2. Angeelika Kang „Süües terveks ja kauniks!“, Ajakirjade kirjastus 2005

3. http://www.healthilife.ee/raamat/elemendid.html




  Lisa kommentaar

Ainult registreerunud kasutajad saavad kommenteerida.
Palun logi sisse vi registreeru.

 
< Eelmine   Jrgmine >