Kuidas vähendada rasva hulka toidus?

Trüki E-mail

KUIDAS VÄHENDADA LOOMSE RASVA HULKA TOIDUS?

· Loobu rasvasest pekiribaga lihast.

· Vähenda loomaliha (siga, veis, lammas jm) tarbimist 2-3 korrani nädalas.

· Ära tarbi vedelaid piimatooteid üle 400g päevas ja tahkeid piimatooteid üle 200g päevas.

· Eelista sea- ja veiselihale kala ja linnuliha.

· Eelista praadimisele tervislikumaid toiduvalmistamise viise (aurutamine, hautamine, keetmine, grillimine).

· Võid määri leivale õhukeselt või valmista võileivakate, mille alla pole võid vajagi.

 

On inimesi, kes kramplikult soovivad oma toiduratsioonis lipiidide kogust vähendada. Sageli aga ei olegi liigsed lipiidid ülekaalulisuse esmane põhjus. Inimesed, kes tahavad piirata lipiidide tarbimist peavad teadma, millistest toiduainetest saadakse põhiliselt rasvhappeid. Margariin, või, toiduõli, majonees, koor, juust, oliivid, pähklid, seemned, avokaado, salatikaste, šokolaad, jäätis, küpsised, tort, keeks, sprotid, kõikvõimalikud keedu- ja suitsuvorstid, hamburgerid jpm on kõrge lipogeensusega toit.

Söödava rasvaine saame jagada nähtavaks ja nähtamatuks. Nähtavate lipiidide hulka kuuluvad või, margariin, toiduõli, seapekk, loomarasv, koor jm. Tänapäeva inimese toidus moodustavad need toiduained ligikaudu 40% üldisest tarbitavast toidurasvade kogusest. Nähtamatute lipiidide hulka kuuluvad tailihas, munades, piimas, mitmesugustes seemnetes ja viljades leiduvad lipiidid. Isegi juhul kui eemaldame lihalt kogu nähtava rasva, sisaldab tailiha ikkagi 4...12% nn peidetud rasva. Näiteks meile esmapilgul täiesti taisena näiv loomaliha sisaldab küllaldaselt toidurasvu, mis paiknevad lihaskiudude vahel. Teine varjatud lipiidide suur allikas on piimatooted (eriti juustud). Arvutustega ongi tõestatud, et piim ja liha annavad meile üle poole saadavatest toidulipiididest. Aga tervislik oleks 1/3. Ülejäänud 2/3 peaks tulema kala, linnuliha, seemnete, pähklite, avokaado, rafineerimata taimeõlide tarbimisel. Niisiis tuleks liha ja piimatoodete osakaalu menüüs veidi vähendada.

Üsna oluline osa on lipiidide allikana ka friikartulitel ja hamburgeritel, mis toitumisteaduse klassifikatsioonis kuuluvad rämpstoitude hulka. Need toidud on suunatud väheste toitumisteadmistega tarbijatele. Hamburgerite suurel rasvasisaldusel on kindlad eesmärgid - lipiidid annavad toidule isuäratava lõhna ja maitse ning tagavad ka küllastustunde tekkimise seedekulglas pärast söömist. Nende tarbimist vähendab teadlik toituja miininumini.




  Lisa kommentaar (1)
Lisas dora, - 14:45 11.02.2009
õigem on ikkagi tavalise ,meie kodumaise liha söömine.seega-söögem lihtsalt normaalselt ja kõik on hästi, elame ikkagi põhjamaal mitte palmipuude all

Ainult registreerunud kasutajad saavad kommenteerida.
Palun logi sisse või registreeru.

 
< Eelmine   Järgmine >